Frågor och Svar

Nedan har vi samlat vanliga frågor och svar. Klicka på en fråga för att se svaret. Om du inte hittar vad du söker kan du alltid logga in på din personliga supportsida och kontakta MERiCARD kundtjänst.
 

Avisering och leverans av gåva

Din gåva bör levereras med Postpaket inom 5 arbetsdagar efter att vi mottagit din beställning. Om du registrerat din e-postadress får du så snart gåvan skickats från vårt lager ett e-postmeddelande med Postens kolli-ID som du sedan kan använda för att söka efter ditt paket. Du kan också använda länken ”Support” för att kontrollera din leverans.
 
Ditt paket finns för avhämtning hos ditt närmaste Postombud under 14 dagar. Därefter returneras paketet till avsändaren.
 
Om gåvan inte innehåller mat eller delikatesser levereras paketet till ditt närmaste Postombud. När gåvan kommit fram skickas en avisering till dig. Om du lämnat ditt mobilnummer får du först 2st aviseringar via SMS och sedan 1 st påminnelse via brev.
 
Nej, Postpaket eftersänds inte utan returneras till avsändaren. Paketet skickas inte på nytt.
Det är mycket viktigt att man skriver rätt postnummer. Skriver mottagaren in fel postnummer eller råkar kasta om siffrorna kan posten INTE leverera paket utan paketet retuneras då till avsändaren. Önskar mottagaren få paketet skickat igen med rätt postnummer tillkommer en kostnad för postförskott samt frakten.
 

Din gåva bör levereras med Postpaket inom 7 arbetsdagar efter att vi mottagit din beställning. Om du registrerat din e-postadress får du så snart gåvan skickats från vårt lager ett e-postmeddelande med Postens kolli-ID som du sedan kan använda för att söka efter ditt paket. Du kan också använda länken ”Support” för att kontrollera din leverans.

Om mer än 7 arbetsdagar gått, kontakta vår support via e-post giftcard@dochj.se eller telefon 031-712 89 70.

Nej, postpaket levereras endast till hemadress och hämtas hos ditt närmaste Postombud. Julklappskortet använder detta leveranssätt då det är ett miljövänligare alternativ.
 
Ja, annan person än du själv kan hämta ut din gåve, men enligt Postens regler måste legitimation för mottagaren av gåvan medtas om annan person än mottagaren hämtar ut paketet.

Nej, det måste du inte. Vi använder din e-postadress för att skicka en orderbekräftelse till dig efter registrerad beställning. När gåvan skickas från vårt lager skickar vi e-post med Postens kolli-ID för att du själv ska kunna följa ditt pakets leveranshistorik.

Mobilnumret används enbart för att skicka SMS-avisering, vilket förkortar leveranstiden med någon dag.

Denna information går du miste om när du väljer att inte ange e-postadress och/eller mobilnummer.

 

Inloggning

Nej, Du kan bara välja bland de produkter som visas i gåvoshopen. Sortimentet kan däremot förändras under kortets giltighetstid.
 
Gå till Internetsidan present.mericard.se. Fyll i ditt kortnummer under rubriken ”Lös in gåvokort”. OBS! Kom ihåg att använda versaler. Tryck sedan på "Log in". Välj den gåva du önskar. Fyll i dina kontaktuppgifter. OBS! Endast hemadresser gäller. Leverans kan INTE ske till företagsadress.
Du kan logga in med ditt kortnummer hur många gånger du vill och titta på utbudet. När du väl valt gåva, fyllt i dina kontaktuppgifter och bekräftat ordern med ditt kortnummer då är order lagd och kortet går då ej att använda och ordern ej att ändra på.
 
Om du har problem med att lösa in ditt gåvokort hjälper vi dig gärna. Kontakta MERiCARD support på telefon 031-712 89 70. Då det finns många produkter att välja mellan rekommenderar vi att du tittar igenom utbudet innan du ringer oss.
 
Kortet är kanske redan inlöst eller så har du angivit felaktigt kortnummer. Kontrollera kortnumret och försök igen. Om det fortfarande inte fungerar, klicka på länken ”support” för vidare information.
 
Då detta i många fall beror på din Internetuppkoppling ber vi dig att försöka igen om en liten stund. Om problemet kvarstår, kontakta MERiCARDS support genom att skicka e-post till giftcard@dochj.se eller ringa 031-712 89 70.
 

Kortets giltighetstid

Kortets giltighetstid finner du på samma sida som ditt kortnummer. Skulle kortet ha gått ut kan vi tyvärr inte förnya kortet. Det är upp till mottagaren själv att hålla reda på kortets giltighetstid.
 

Kundtjänst


Bästa sätt att få hjälp är att logga in med ert kortnummer under fliken
"Support och Spåra ditt paket". Här hittar ni all information som rör er order
och kan skriva till kundtjänst som snabbt följer upp ert ärende! Från support-
sidan kan kundtjänst enkelt söka upp eventuella felaktigheter gällande er
beställning. Ni kan även ringa till oss på telefonnummer 031-7128970.


Öppettider telefon:
08.15-14.00 Måndag-Fredag


Under jul- och nyår är det många röda dagar. Vänligen observera att kundtjänst har stängt, 26 december 2016 samt den 6 Januari 2017. Väl på plats igen, svarar support snarast på era ärenden.



 

Produktutbud

Nej, Du kan bara välja bland de produkter som visas i gåvoshopen. Sortimentet kan däremot förändras under kortets giltighetstid.
 
Nej, det går inte att ändra sitt köp. När registrering är bekräftad i gåvoshopen skickas per automatik en order in i vårt affärssystem och kan därefter inte ändras.
 

Ja, sortimentet kan komma förändras under kortets giltighetstid då vi fyller på med nya produkter om en annan tar slut, men vi ser alltid till att det finns minst 70 olika produkter att välja mellan.


Retur och reklamation

Kontakta MERiCARDs support inom 10 arbetsdagar om leveransen inte är korrekt eller om varan är skadad eller på annat sätt felaktig. Vi återkommer med svar inom 2 arbetsdagar.

Felaktig vara returneras fraktfritt i enlighet med lämnade instruktioner. Retur får ej ske mot postförskott. Retur får ske först då reklamation gjorts till MERiCARDs support och i enlighet med de instruktioner som ges.

Kontakta MERiCARDs support på nummer 031-712 89 70 eller e-postadress giftcard@dochj.se

Reklamation måste ske inom 10 arbetsdagar eftersom varan räknas som en gåva och därför faller under Köplagen.
 

Tyvärr kan du inte byta din gåva för annan storlek. Gjort val gäller.
Kontakta MERiCARD support på nummer 031-712 89 70 eller e-postadress giftcard@dochj.se Retur får ske först då reklamation gjorts till MERiCARD support och i enlighet med de instruktioner som ges.
 
Om varan du fått överensstämmer med den beskrivning som ges på www.mericard.se kan den inte bytas. Om den levererade varan är skadad eller på annat sätt felaktig, kontakta MERiCARDs support för reklamation enligt instruktionerna ovan.
 
I de fall gåvan har skickats på korrekt sätt till angiven adressen kan den endast skickas igen genom att du betalar ny fraktkostnad och postförskott. Detta för att täcka våra kostnader. I de fall vi begått ett misstag vid inleverans skickas gåvan på nytt utan extra kostnad.
Ditt paket finns för avhämtning hos ditt närmaste Postombud under 14 dagar. Därefter returneras paketet till avsändaren. Det kan också ha returnerats på grund av felaktigt registrerad inleverans. Klicka på länken ”Support” för mer information. Gåvan kan skickas igen genom att du betalar ny fraktkostnad och postförskott.
 

Tidningar

När du lagt din order tar det mellan 4-6 veckor att få tidningen levererad. För övriga frågor klicka på länken "support" och logga in med ditt kortnummer för att komma i kontakt med kundtjänst.